Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Mijn Vak: 'Ik ben heel blij dat ik de switch heb gemaakt'

Ze werkte al bijna dertig jaar in verschillende ondersteunende rollen bij Philadelphia. Maar eind 2021 besloot Jolanda van Eden (59) dat het tijd was voor een nieuwe stap. Ze liet zich omscholen tot persoonlijk begeleider. Sinds september werkt ze in deze functie op locatie de Blexterstraat in IJsselmuiden. Hier wonen mensen met een (lichte) verstandelijke beperking. ‘Collega’s zeiden altijd al: “Als jij het over cliënten hebt, straal je.”

Hoe ben je bij Philadelphia terechtgekomen?

Dertig jaar geleden was ik naast mijn werk als secretaresse bij een architectenbureau vrijwilligster bij de Klim-Op in Kampen. Ik ben gediplomeerd zwemtrainster en zwom met cliënten. Op een gegeven moment hing er een advertentie op het prikbord: Philadelphia zocht een telefoniste/receptioniste. Zo kwam ik op het toenmalige bestuurscentrum in Vierhouten terecht.’

Wat heb je sindsdien allemaal gedaan?

‘Ik heb op uiteenlopende afdelingen gewerkt en veel verschillende functies gehad. Van secretaresse van de voorzitter van de raad van bestuur tot projectmedewerker. Mijn wens was altijd om in de regio te werken, dichter bij cliënten. Ik werd managementassistent van de regiodirecteur in Zwolle. En later in Nunspeet en Meppel.

Na bijna dertig jaar had ik geen plezier meer in mijn werk. Ik was mijn functie ontgroeid. Daarover ging ik in gesprek met hr-adviseur Annie Blom en mijn directeur. Ik vertelde dat het me leuk leek om op een groep te werken en mij in dat vak verder te ontwikkelen. Niemand was verbaasd. Collega’s zeiden altijd al: “Als jij het over cliënten hebt, straal je.” Ik kreeg de kans om een snuffelstage te lopen op verschillende locaties.’

Door die snuffelstage besloot je op je 58e de opleiding tot persoonlijk begeleider te volgen. Hoe was dat?

‘In het begin vond ik het best heftig en pittig om na zo veel jaar weer de boeken in te duiken. Maar ik heb er veel aan gehad. Tijdens de opleiding liep ik stage op locatie De Boeier in Zwolle. Hier wonen oudere cliënten, waarvan sommigen met moeilijk verstaanbaar gedrag. Die stage vond ik heel leerzaam. En interessant om te ontdekken: wat zit er achter het gedrag dat cliënten vertonen? Ik groeide in mijn zelfvertrouwen. En ik won snel het vertrouwen van cliënten. Mijn collega’s merkten op: “Het is net alsof jij altijd al in de zorg hebt gewerkt.”

In november 2022 kreeg ik te horen dat ik ben geslaagd. Op 12 januari 2023 ga ik samen met een cliënt en mijn werkbegeleider mijn diploma ophalen. Het voelt als een prijs. Ik ben er trots op dat ik mijn diploma heb behaald.’

Waar haal jij voldoening uit?

‘Ik haal het meeste voldoening uit het contact en de verbinding met cliënten. Wanneer een cliënt gedrag laat zien dat niet direct te begrijpen is, je erachter komt wat er speelt, je dit met de cliënt bespreekt en samen het probleem oplost geeft dat een voldaan gevoel. Dat zorgt voor een glimlach, bij mij en de cliënt.

Laatst was ik ziek. Toen ik een paar dagen later weer op mijn werk kwam zei een cliënt: “Ik heb je zo gemist. Ik ben blij dat je er weer bent.” Daar word ik warm van. Ik werk hier sinds september, maar in deze korte tijd heb ik al een warme, hechte band opgebouwd met cliënten en mijn collega’s.’

Welke uitdagingen kom je tegen in je werk?

‘Ik moest wel even wennen aan het werken van onregelmatige diensten. Zo werk ik nu op avonden en in weekenden. Het was een uitdaging om dit thuis, met mijn partner en kinderen, goed af te stemmen. Het scheelt dat mijn werk heel dichtbij is. Ik kan op de fiets en met vijf minuten ben ik thuis.

Nu ik mijn diploma heb, wordt het een uitdaging om mij verder te ontwikkelen in mijn werk als persoonlijk begeleider. In januari start ik met de training ‘Hou je kop erbij’, over anders communiceren met cliënten.’

Hoe kijk je naar de toekomst?

‘Vol vertrouwen! Ik ben heel blij dat ik de switch heb gemaakt. Mijn vorige werk vond ik echt niet meer leuk. Het leverde mij stress op en ik liep op mijn tenen. Nu ervaar ik veel meer rust en haal ik weer plezier uit mijn werk. Het bevordert de kwaliteit van mijn leven en daar ben ik dankbaar voor.’

In ‘Mijn Vak’ laten we iedere maand een collega aan het woord over zijn of haar vak. Wat maakt dit werk zo leuk en bijzonder? En waar zit de uitdaging? Werk jij bij Philadelphia en wil je ook je verhaal delen? Mail dan naar servicedesk.communicatie@philadelphia.nl.

Bekijk onze vacatures

Deel deze pagina